Munchx no. 1

Henriette Roka-Aardal / Kjell Munch / Studio Sløyd

18. februar 2021–2. mai 2021

About Munchx no. 1

Both artists discovered the amazing reward of letting themselves “float” into an observation. Henriette Roka-Aardal bought an, for her palette, “undiscovered” and new colour and ended opp with a series of paintings. Kjell Munch saw faces, landscapes and characters unexpectedly appear in the wooden material from Villa Fredheims gardens.

Henriette paints and has few recognisable shapes in her series Emotion – she has aimed to capture what we feel. But somehow the paintings can still give association to nature scapes and some organic forms. Her palette is frugal however she manages from black, white, cream and burnt umbra to make a gamut that results in baroque statements of feelings.

Kjells wooden reliefs also have a palette of brown, but not the rusty burnt umbra. The shades of browns in the reliefs have changed and darkened over time, as they are made of wood, a living material, and they will continue to change. The subjects in his art are much closer to something we recognise; flowers, birds, devils, but somehow he also depicts emotions – the happy, the scary, the ludicrous.

And both artist have been absolutely absorbed while working. So when visiting Munchx we encourage you to enter as a blank slate. Walk into design, art, culture, crafts and history and let yourself relate to it.

Be aware, explore, forget what you normally feel comfortable with, fail to understand or gain valuable insight. Decide to be delighted.

Don’t leave Munchx unaffected – but sparkling.

Kunstnerne oppnådde begge en fantastisk innsikt, ved å slippe seg og ta inn over seg nye observasjoner. Henriette Roka-Aardal kjøpte en “uoppdaget” og ny farge, som ble til en helt ny serie av malerier. Kjell oppdaget ansikter, landskap og figurer som uventet dukket opp i trematerialet han ryddet vekk i hagen rundt sitt hjem, Villa Fredheim.

Mens Henriette maler sin serie Emotions med få gjenkjenbare former – har hun som mål å fange det vi føler i verkene. Likevel kan det være at maleriene gir assosiasjoner til naturlandskap og noen organiske former. Henriettes palett er sparsommelig. Hun klarer likevel fra sort, hvit, krem og brent umbra å blande dem og formgi dem på lerret til barokke meddelelser om følelser.

Kjells trerelieffer bærer også brune toner, men ikke brent umbra, og ettersom de er laget av tre, et levende materiale har de skiftet toner og med tiden mørknet. Og de vil fortsette å endre seg. Hans motiver er mye nærmere noe vi kan gjenkjenne; blomster, fugler, djevler, som viser følelser på en helt annet måte. Glade, fryktsomme, lattervekkende.

Begge kunstnere har vært fullstendig oppslukte i sitt arbeid. Så når du besøker Munchx vi oppfordrer deg til å gå inn i utstillingen som et blankt ark. Oppsøk design, kunst, kultur, håndverk og historie og la dette berøre deg.

Vær oppmerksom, utforsk, glemt det du pleier å like, ikke forstå alt og få en ny innsikt. Bestem deg for å bli begeistret.

Ikke forlat Munchx uberørt – men sprudlende.

Om Henriette Roka-Aardal

Henriette Roka-Aardal began creating the serie called Emotions when she added a new amazing colour to her palette; burnt umbra.

Using the range of colours from pitch black, bright white, cream and raw burnt umbra, combined with approximately six thousand brushstrokes, Henriette holds the backgrounds of ancient paintings in the tip of her paintbrush and let the light and colours of the past weave itself into our contemporary lives.

Read about Henriette Roka-Ardal

Henriette Roka-Aardal begynte å male serien, som hun har kalt for Emotions, da hun la til en ekstra farge i paletten sin; brent umbra.

Hun bruker farger fra helt sort, kritthvit, krem og brent umbra, og sammen med sekstusen penselstrøk er det som om Henriettes malerier fanger lys og farger fra fortiden i tidløse barokke bakgrunner, som vever seg inn i nåtidsøyeblikk i våre liv.

Les mer om Henriette Roka-Aardal

Om Kjell Munch

Kjell Munch grew up in Villa Fredheim, where the exhibition place Munchx is situated. The large buildings surrounded by a large garden has been the home for the familiy Munch since 1912. Kjell was the one of three sons and the one who decided to keep the villa at Blommenholm. The property became his life, his faith and his inspiration. He worked on renovating, maintainig and decoration the many buildings alongside being a lighting designer for Høvik Lys and Christiania belysning. Most evenings he would disappear into his studio and draw or make woodworks – mostly wooden reliefs.

When Kjell started to renovate Villa Fredheim, at the time better known as “Munchs” (from Munchs Pensjonatskole – his fathers boarding school), he was dreaming of making it a family home. The place was extremely worn down being used as a school until the mid 1960 and with few means in the decades after the second world war. Kjell continued to let out parts of the houses as offices and started to work on the renovation. Happily he met his wife Anne-Kristin Usterud-Svendsen (Peppe) who soon became a priceless helping hand.

Kjells first tool was a rake and hence he started in the gardens, which he called “the jungle”. Outdoors and cutting his way through fallen trees in the old garden he saw interesting characters in the wood and in the late 1960s he started to playfully mount them into wooden reliefs. In these first years of making the reliefs he did not add colour. That came a little later on. And as his profession was interior architect with a degree from Statens kunst- og håndsverkskole – the art school in Oslo at the time), he was very keen on using wood and making art and design.

The wooden reliefs shown in this exhibition are from the early period and some of them are borrowed from neighbours, relatives and friends. Thank you for keeping them safe on your walls all these years.

Kjell Munch vokste opp i Villa Fredheim, hvor Munchx har utstillingsrommene sine. Bygningene, som er omgitt av en stor hage, har vært familien Munchs bolig siden 1912. Kjell var en av tre sønner og den som bestemte seg for at villaen på Blommenholm i Bærum ikke skulle gå ut av familien. Eiendommen ble hans liv, hans skjebne og hans inspirasjon. Han arbeidet med oppussing, vedlikehold og dekorasjon på de mange bygningene. Samtidig var han belysningsdesigner for Høvik Lys og Christiania belysning. Og som oftest forsvant han på kveldene inn i sitt aterlier (i bygningen “Prestens vognskjul”) for å tegne og holde på med trearbeid, for det meste trerelieffer.

Da Kjell startet å renovere Villa Fredheim, som lenge var bedre kjent under kallenavnet “Munchs” (fra Munchs pensjonatskole, som faren drev), drømte han om å gjøre villaen om til et hjem for en egen familie. På den tiden var stedet svært nedslitt, etter å ha blitt brukt som skole og med få midler å rutte med etter andre verdenskrig. Kjell fortsatte derfor med å leie ut deler av huset til kontorer og begynte det møysommelige oppussingsarbeidet. Til sin store glede traff han Anne-Kristin Usterud-Svendsen (Peppe), som snart ble en uvurdelig livspartner og hjelp.

Kjells første verktøy ble en rake. Så han startet med å rydde i hagen, som han kalte for “jungelen”. Han var utendørs og kuttet seg veg gjennom falne trær og overgrodde busker. Og han begynte å se interessante figurer i treet og mot slutten av 1960-tallet satte han dem sammen til lekne trerelieffer. I disse første årene brukte han ikke farge på relieffene. Det kom gradevis til etterhvert. Kjell var utdannet interiørarkitekt fra Statens kunst- og håndverkskole og var veldig glad i tre som materiale og det å lage kunst og design fra tre.

Trerelieffene vi viser i denne utstillingen er fra en tidlig periode og noen av dem har vi lånt tilbake fra naboer, slektninger og venner. Tusen takk for at dere alle har hatt dem på veggen og tatt godt vare på dem i alle disse årene.

Om Studio Sløyd

Furuhelvete is a furniture collection inspired by the traditional use of pine as a building material in Norwegian design and architecture. “Furuhelvete” is a Norwegian expression originally used to describe an overuse of pine in Norwegian homes and cabins, often associated with a style that is considered distasteful or outdated. With the collection Studio Sløyd aims to explore different notions of pine and create a new interest for this local and wonderful material.

Through a series of objects they explore the different innate characteristics of the material and propose new possibilities in terms of structure, form and function. We wish to challenge the established notion of the material by introducing contemporary shapes and building techniques and thus creating a new context for Norwegian pine.

Read more about Studio Sløyd

Furuhelvete er en møbelserie som springer ut fra den tradisjonsrike bruken av furu i norsk design og arkitektur. Det norske uttrykket “Furuhelvete” beskriver en furu-trend med et overforbruk av materialet i norske hjem og hytter. Trenden regnes i dag som utdatert og som dårlig smak. Studio Sløyd har valgt å utforske furumaterialet, for å se om det er mulig å skape en ny interesse for dette kortreiste, nydelige treverket.

I serien har de tatt for seg ulike møbler for å se om det er iboende særegenheter i materialet og om det gir nye muligheter for struktur, form og funksjon. Studio Sløyd ønsker å utfordre veletablerte oppfatninger om furumaterialet ved å innføre former skapt i vår tid og med moderne teknikker, for å lage nye rammer for det norske furumaterialet.

Les om Studio Sløyd