Fredrik Fjeld Kløvstad
Ongoing talk between Fredrik F.K. and Christine M. started in November 2021
Når lager du kunst?
Hele tiden. Jeg tegner minst tre tegninger om dagen. Det ligger en bunke på kontorpulten. Mange forkastes, men noen tenker jeg kan brukes videre. Kanskje som underlag til noe større.
When do you make art? Always. I draw at least three drawings a day. There's a pile on the office desk. I reject loads, but others I save to work on later. Perhaps they can turn into something else – something greater.
Når vet du at et bilde er ferdig?
Det bare vet jeg. Hodet sier at det er ferdig. Men det betyr ikke at jeg ikke fortsetter på det en dag om jeg har latt det stå, men da blir det jo et annet bilde.
Maler du ofte over og lagvis eller stanser du ofte litt tidlig? Jeg liker å fortsette på noe som er gjort tidligere. Samtidig som uferdigheten kan være det som gjør bilde så veldig ferdig. At den som ser videre på det får mer å legge i det visuelle.
When do you know that a picture is finished? I just know that. My brain says it's done. But that does not mean that I will not continue on it one day. And then it turns into being different picture.
Do you often paint continue to paint layers or do you often stop a little early? I like to continue on something that has been done before. At the same time, the incomplete can be what makes the picture. That whoever looks at it gets to complete the visual context themselves.
Hvem tegner du for?
Meg selv. Jeg vil helst ikke bli bevisst påvirket av andre. Ikke kjøpere og ikke andre kunstnere. Da mister jeg min strek og mitt uttrykk og min retning.
For who do you make the drawings? Myself. I would rather not be consciously influenced by others. Not buyers and not other artists. Then I lose my way of drawing and my expression. I loose my direction.
Hvordan var ditt første salg?
Det første bildet jeg solgte var til en kamerat. Han masa i månedsvis, men jeg tenkte ikke at mine bilder var til salgs. Egentlig så liker jeg å beholde dem, for det er jo en progresjon å se tilbake på dem jeg lagde, men uansett det er ikke plass til alt og han masa. Kom med penger og neste stappa dem nedi i lommen på meg før han spaserte ut meg maleriet. Men da det først var gjort og jeg kom hjem til ham, så det henge på veggen, så kjente jeg at jeg kunne klare å gjøre det igjen.
Når du har solgt et bilde. Er du ferdig med det? Jeg tenker jo på bildene også når de er solgt. Kanskje litt sånn med bekymring. Holder fargene seg i årevis. Oj, jeg malte det på treplate. Jeg kan lure på om den som kjøpte bildet malt på treplate vil se og like at bildet forandrer seg sakte. At treet vil mørkne litt.
How was your first sale? The first picture I sold was to a friend. He messed around for months, but I did not think my pictures were for sale. Actually, I like to keep them, because it is a progression to look back at the ones I made, but anyway there is no room for everything and he masses. Come with money and next stuff them in my pocket before he walked me out the painting. But when it was first done and I came to his house, so it hung on the wall, I felt that I could do it again.
Once you have sold a picture. Are you done with that? I think of the pictures even when they are sold. Maybe a little like that with concern. The colors last for years. Oops, I painted it on wood. I can wonder if the person who bought the picture painted on wooden board will see and like that the picture changes slowly. That the tree will darken a little.
Stå alene å male eller med folk omkring?
Alene. Jeg liker ikke det å bli påvirket av andre. Dessuten er jeg nok litt sjenert på en måte når jeg maler. At mine streker sitter løsere og mer sikkert når jeg står med et lerret og bare mitt hue. Ikke surret fra andre omkring. Jeg fikk tilbud om å stå sammen med gutta i Studio halv, men så takket jeg nei. Det ble for mye, men så angret jeg meg etter at dama sa takk for seg, men da var det for seint. De hadde fått inn en annen kar. Skjønte jo det at de ikke kunne vente på meg, men så ble jeg litt gira på tanken om et atelier utenfor huset. Så nå har jeg søkt om plass, men uten formell utdannelse så kan jeg vel ikke regne med å få noe.
Being alone when painting or with others? Alone. I do not like being influenced by others. Besides, I'm probably a little shy in a way when I paint. That my lines are looser and more secure when I stand with a canvas and only my hat. Not buzzed from others around. I was offered to stand with the guys in Studio half, but then I refused. It was too much, but then I regretted it after the lady said thank you, but then it was too late. They had brought in another guy. Realized that they could not wait for me, but then I got a little giddy at the thought of a studio outside the house. So now I have applied for a place, but without a formal education I can not count on getting anything.
Du har ikke formell kunstutdannelse, men mye utdannelse. Du fullførte nesten en fotoskole, så gikk du tømrerlinjen. Hvordan har disse veivalgene formet deg som kunstner?
Jeg ser ikke på meg selv som kunstner. Mer som en som vil uttrykke noe visuelt. Men kanskje er jeg kunstner når andre kjøper det og henger det på veggen … men fra all utdannelsen så er det vel enda mer livserfaring som er det viktigste. Og noe lærte jeg jo av å se gjennom kameralinsen og gjennom arbeid som tømrer begynte jeg å bruke tre som materiale å male på. Tegnestreken min har nok blitt til i oppveksten. Har alltid bodd på Hasle og der var det mange som tagget og tegnet omkring.
You do not have a formal art education, but a lot of education. You almost got a degree from photography school, changed to study carpentry. How have these choices shaped you as an artist? I do not think of myself as an artist. More like someone who wants to express something visually. But maybe I'm an artist when others buy it and hang it on the wall… but from all the education it is probably even more life experience that is the most important. And I learned something from looking through the camera lens and through work as a carpenter, I started using wood as a material to paint on. My drawing line was probably created when I was growing up. Have always lived at Hasle and there were many who marked and drew around.
Blir du inspirert av andre kunstformer?
Jeg blir jo det. Av veldig mye. Jeg liker for eksempel veldig mange musikksjangre. Nå har jo du fortalt meg om din tante Liv Glaser, så nå skal jeg høre på henne spille i bilen på vei hjem. Og jeg liker å se hva andre driver med, men på egne premisser. Og Charles Bukowski kjenner jeg meg igjen i. Drittsekk, men så skrev han skikkelig bra og oppriktige tekster.
Are you inspired by other art forms? Yes, I am. By a lot. For example, I like a lot of different music. You told me about your aunt Liv Glaser, so now I will listen to her on Spotify in the car on the way home. And I like to see what others are doing, but on my own terms. And Charles Bukowski I recognise myself in him. Asshole, but then he wrote really good and sincere.